در میان انواع طرحهای بیمهای که از جانب شرکتهای مختلف ارائه میشوند، بیمه شخص ثالث همچنان پرمخاطبترین نوع بیمه است. بدون شک یکی از دلایل اصلی سهم بالای بیمه شخص ثالث در بازار ایران، اجباری بودن این بیمه است. به صورتی که اگر وسیله نقلیهای تحت این پوشش نباشد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بیمه شخص ثالث از سال آینده (سال ۹۸)، آزمایشی به جای خودرو به راننده داده میشود.
غلامرضا سلیمانی گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن و پرخطر و کم خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ خواهد شد و رانندههایی که رانندگی بهتری دارند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد : با توجه به این که خانمهایی مرتبتر رانندگی میکنند، در سال آینده که بیمه شخص ثالث راننده محور میشود، خانمها تخفیفات ویژه بیمهای دریافت میکنند.
غلامرضا سلیمانی افزود: راننده محور بودن بیمه شخص ثالث یعنی خودرو نیست که بیمه دریافت میکند بلکه خود راننده است که بیمه نامه را دریافت میکند و بسیاری از رانندهها هستند که با خودروهای ارزان قیمت خوب رانندگی میکنند و کمترین تخلف را دارند، اما برخی از افراد با خودروهای گران قیمت بد رانندگی میکنند و افراد پرخطر محسوب میشوند.
وی اظهار کرد: در جهت راننده محور کردن بیمه شخص ثالث جنسیت، سن افراد و سابقه آنها مطرح است و، چون خانمها مرتبتر رانندگی میکنند بیشتر از بقیه از تخفیفات بیمهای میتوانند استفاده کنند.
غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با روزنامه همشهری درباره تغییرات بیمه شخص ثالث توضیحاتی ارائه کرد:
*یکی از مبانی تعیین و محاسبه حق بیمه، ویژگی راننده و شاخص هایی که برای راننده خوب و کم ریسک یا احتمالا راننده پر ریسک و پر خطر خواهد بود.
*هدف این است که یک نرخ و حق بیمه منصفانه و عادلانه از بیمه گذاران گرفته شود و بین کسانی که خوب و کم ریسک رانندگی می کنند با کسانی که رانندگی پر ریسک و پر خطر دارند در محاسبه و و دریافت حق بیمه شخص ثالث تفاوت قائل شویم.
*بیمه نامه شخص ثالث همچنان خودرو محور، اما با لحاظ ویژگی های راننده است.
*مالک خودرو هنگام اقدام برای خرید بیمه نامه می تواند اعلام کند که افراد یا اعضای دیگر خانواده هم امکان رانندگی با همان خودرو را دارند در نتیجه افراد قید شده با خودروی بیمه شده و با همان بیمه نامه، امکان استفاده را خواهند داشت. پس این فرضیه که ممکن است ۳ نفر از یک خودرو استفاده کنند و بیمه نامه مجزا خریداری کنند مطلقا درست نیست.
*در نهایت هر خودرو باید یک حق بیمه پرداخت کند اما اگر یکی از استفاده کنندگان خودروی بیمه شده رانندگی پرریسک داشته باشد برای او حق بیمه بالاتری محاسبه می شود و برای فرد دیگر که رانندگی ایمن داشته حق بیمه کمتری محاسبه می شود. ولی در نهایت یک حق بیمه در مجموع محاسبه و در شرکت های بیمه از بیمه گذار دریافت می شود.
*اصلی ترین ملاک ما در نظر گرفتن تخلفات به ثبت رسیده رانندگان در ۱۰ سال گذشته است.
*تخفیف عدم خسارت قابل انتقال نخواهد بود. به واقع این تخفیف برای مالک یا راننده خودرو محفوظ خواهد بود و تنها می تواند به خودروی دیگر متعلق به خود یا افراد درجه یک او منتقل شود و نمی تواند آن را به خریدار یا افراد دیگر منتقل کند.