(۱۴۰۲/۰۱/۲۲) بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه واردات خودروها تغییری نداشته و همچنان همان تعرفههای سابق برای واردات خودروها در سال جدید محاسبه خواهد شد.
به گزارش بخش اخبار خودرو ، اسفند ماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۱۲ تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس این بند، درآمد پیشبینی شده برای ردیف حقوق ورودی خودروها، ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؛ در این رابطه نمایندگان مجلس تصریح کردند که موضوع افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست؛ بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.
بر اساس آنچه در گزارش سالانه وزارت صمت دیده می شود، تعرفههای واردات خودرو بدون تغییر مانده و بر اساس آنچه در دور قبلی واردات بوده است، لحاظ میشود. با توجه به اینکه همچنان دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو اعلام نشده، حداقل در ابتدای مسیر واردات در سال جاری تعرفهها به شیوه قبل خواهند ماند.
البته ممکن است که این تعرفهها با ادامه روند واردات در سال جاری اصلاح شود و با در نظر گرفتن مصرف سوخت، تغییراتی داشته باشد اما آنچه که فعلا به صورت رسمی برای تعرفه واردات خودرو باید در نظر گرفت، مطابق جدول زیر است.
نوع خودرو | حجم موتور | تعرفه واردات |
بنزینی | کمتر از ۱۰۰۰ سی سی | ۱۰ درصد |
بنزینی | ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی | ۵۵ درصد |
بنزینی | ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۷۵ درصد |
بنزینی | ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۹۵ درصد |
بنزینی | بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی | ۱۰۰ درصد ( درحال حاضر ممنوعیت واردات دارد) |
نوع خودرو | حجم موتور | تعرفه واردات |
هیبرید | کمتر از ۱۵۰۰ سی سی | ۴ درصد |
هیبرید | ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۱۵ درصد |
هیبرید | ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۳۲ درصد |
هیبرید | بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی | ۱۰۰ درصد ( درحال حاضر ممنوعیت واردات دارد) |
نوع خودرو | حجم موتور | تعرفه واردات |
پلاگین هیبرید | کمتر از ۱۵۰۰ سی سی | ۴ درصد |
پلاگین هیبرید | ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۵ درصد |
پلاگین هیبرید | ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۲۰ درصد |
پلاگین هیبرید | بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی | ۹۵ درصد ( درحال حاضر ممنوعیت واردات دارد) |
(۱۴۰۱/۱۲/۰۵) تعرفه های جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسید و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علیالحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود.
به گزارش مشرق، تعرفههای جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسیده و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علی الحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد محاسبه شود. بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سی سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفهها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه میشود.
در جدولهای زیر تعرفه دو گروه خودرویی کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص گردیده است. در جدولهای زیر از عبارت “فوب” (FOB) استفاده شده که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدا بدون محاسبه هزینههای باربری، عوارض داخلی کشور مبدا، بیمه داخلی و سود واسطهها است.
با توجه به درصد سود بازرگانی اعلام شده به صورت علی الحساب، میتوان امیدوار بود که تا حدی قیمت خودروهای وارداتی منطقیتر در بورس کالا تعیین شوند. البته باید در نظر گرفت که سود بازرگانی اصلی دولت در بورس کالا و با اختلاف قیمت معاملهای و قیمت پایه خودروهای وارداتی رقم خواهد خورد.
تعرفه واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو گروه خودرو سود بازرگانی علی الحساب
- خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سی سی و کمتر ۶ درصد
- خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سی سی ۱۱ درصد
تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۱۰ هزار یورو گروه خودرو سود بازرگانی علی الحساب
- خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ۲۱ درصد
- خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۳۱ درصد
تصویب نامه اصلاح مصوبه قبلی هیات وزیران با موضوع ضوابط واردات خودرو ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از تسنیم، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویبنامه هیئت وزیران درخصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۸/۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: مشروح تصویبنامه مورخ ۱۴۰۱/۶/۳ به شرح زیر اصلاح میشود:
۱- در تبصره ۲ بند یک عبارت سیف حذف می شود
۲- بند دو به شرح زیر اصلاح میشود:
۲-خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه میشود. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (کد) با تصویب هیئت وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده ۱۹ آییننامه داخلی هیئت دولت به گونهای تصویب میشود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمتهای پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علیالحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
۳- بند ۸ به شرح زیر اصلاح میشود:
۸ – به استناد ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو/مصوب ۱۴۰۱/واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویبنامه مجاز است:
الف – مشخصات فنی واردات خودرو باید با استانداردهای مربوط و از نظر آلایندگی محیط زیست با ضوابط تعیین شده در آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) موضوع تصویبنامه شماره مورخ ۱۳۹۷/۷/۳۰ هـ ۵۵۰۷۲ ت/۱۰۰۶۰۲ و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد.
ب- به منظور رعایت حقوق مصرفکنندگان و تامینکنندگان، خدمات پس از فروش کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
ت – صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری موضوع ماده ۴ آییننامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره ۵۱۵۵۹ ت/۴۶۴۴۳ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام میشود.
اخبار واردات خودرو: طبق مصوبه هیات وزیران، خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه خواهند شد. در مصوبه هیات وزیران در خصوص آئین نامه واردات خودرو آمده است: سقف قیمتی خودرو خارجی وارداتی ۲۰ هزار یورو است و اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است. به گفته آقای فاطمی امین وزیر صمت آئیننامه واردات خودرو نهایی شده و جزئیات آن به زودی اعلام میشود.
دستورالعمل واردات خودرو در سال ۱۴۰۱
- واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار (۲۰/۰۰۰) یورو(فوب) مجاز است. اولویت یا خودروهای زیر ده هزار (۱۰/۰۰۰) یورو(فوب) است.
تبصره ۱ – تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
تبصره ۲- ارزش گمرکی بر اساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد. - خودرو های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش(فوب) به گونه ای تامین نماید که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش می باشد.
- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ده هزار – ۱۰/۰۰۰ یورو)، ضمن پیش بینی مشوق های سرمایه گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسند.
- واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه گذاری خارجی( با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز است. دستور العمل این بند، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می شود.
- واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی منحصر به خودروهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه گذاری و راه اندازی ایستگاه های شارژ برعهده واردکنندگان است.
- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویبنامه به غیر از سرمایه گذاری خارجی حداکثر معادل یک میلیارد ( ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰/۰۰) یورو است.
- منابع ارزی مورد نیاز این تصویبنامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه گذاری خارجی ( با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
- وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران(در خصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل های اجرایی این تصویب نامه از جمله چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت فنی و حرفه ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می نماید.
- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویبنامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه دهد.
خب همونطور که در خبر عرضه خودروها داخلی در بورس کالا پیش بینی کرده بودیم، علاوه بر خودروهای داخلی که به مرور در بورس کالا عرضه شده و خواهند شد. خودروهای وارداتی هم ملزم به فروش در بورس کالا شدند. متقاضیان خرید خودرو، راهنمای خرید خودرو از بورس کالا رو مطالعه بفرمایند. تا با فرایند خرید خودرو در بورس کالا آشنا شوند.
با توجه به آییننامه واردات خودرو، لیست خودروهایی که شانس حضور در بازار ایران را دارند را در پست لیست خودروهای وارداتی طبق آئیننامه واردات خودرو قرار داده ایم.
هر ماشین وارداتی ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد آب میخورد
گرچه آییننامه واردات خودرو از سوی دولت ابلاغ شده، اما این آییننامه یک مورد مهم اما مبهم را در خود دارد. این شاخص مهم، تعرفههای واردات خودرو است.
محاسبات نشان میدهد درصورتیکه تعرفههای فعلی اصلاح نشود، مجموع تعرفه و مالیاتها قیمت خودروهایی وارداتی را تا ۶۰ درصد افزایش میدهد. به این رقم ۳۰ تا ۳۵ درصد هم سود واردکننده و سایر هزینههای پیشبینینشده که اضافه کنیم، قیمت خودروهای وارداتی از مثلا ۵ و ۱۰ هزار دلار به ۱۰ و ۲۰ هزار دلار میرسد.
این اصلاحیه اگر انجام نشود قیمت خودروهای وارداتی بین ۴۰۰ تا یکمیلیارد تومان خواهد بود.
این درحالی است که وزارت صمت در گزارشی میگوید ۵۰درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان را نداشته و درمجموع ۸۰ درصد از ایرانیها قدرت خرید خودروی بالای ۴۰۰ میلیون تومان را ندارند.
بررسیهای «فرهیختگان» از شرایط فنی و کیفی آن دسته از خودروهای خارجی که در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰هزار یورو قرار دارند، نشان میدهد عمده خودروهای درخور توجه این گروه در مقیاس کوچک طراحی شدهاند و به استثنای چند خودروی خاص از توان فنی قابلتوجهی نیز برخوردار نیستند.
چشمبادامیهای چین هرچند در کیفیت حرف چندانی برای گفتن ندارند اما نمیتوان قیمت پایین محصولات چینی بهویژه تولیدات خودرویی این کشور را انکار کرد.
بررسیها نشان میدهد تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ فعلا تغییری نداشته و در آییننامه واردات خودرو مصوب هیاتوزیران نیز به تعرفه اشارهای نشده است. بنابراین اگر تعرفههای قبلی تغییر نکند، تعرفه خودروهای وارداتی براساس حجم موتور در بازه ۴۰ درصد تا ۷۵ درصد خواهد بود.
آنطور که در آیین واردات خودرو ابلاغی دولت آمده است؛ واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار (۲۰.۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است؛ اولویت واردات با خودروهای زیر ده هزار (۱۰.۰۰۰) یورو (فوب) خواهد بود. مطابق آنچه در جدول آمده است؛ در صورتی که تعرفهها و مالیاتهای واردات خودرو اصلاح نشود، کف تعرفه و مالیات واردات به ۶۰ درصد رسیده و اگر ۳۵ درصد سود واردکننده را نیز به این موارد اضافه کنیم قیمت خودروهای وارداتی افزایش ۹۵ درصدی خواهد یافت. با این حساب، قیمت خودروهای وارداتی به شکل قابلتوجهی تغییر خواهد یافت.
درصورتیکه تعرفهها اصلاح نشود، تنها قیمت یک خودروی وارداتی بهنام کیوکیوآیسکریم زیر ۱۰هزار دلار برای ایران تمام خواهد شد و این موضوع برای مشتری ایرانی یعنی خودروهای غیراقتصادی؛ چراکه براساس آمارهایی که وزارت صمت از تقسیمبندی دهکهای بازار خودروی کشور منتشر کرده، حدود ۴۹درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از ۲۰۰میلیون تومان را ندارند. این دهکبندی که براساس قدرت خرید خودرو تنظیم شده، نشان میدهد قدرت خرید ۸۸درصد از مردم ایران زیر ۴۰۰میلیون تومان است.
نظر شما در باره محدودیت های واردات خودرو چیست؟