به دلیل اهمیت یادگیری نحوه استفاده از سامانه چکاد برای صدور چک الکترونیک، در این گزارش به بررسی شیوه استفاده از خدمات چکهای الکترونیکی پرداخته شده است.
به گزارش تجارتنیوز، روز شنبه بود که بانک مرکزی از سامانه چکاد یا چک الکترونیک رونمایی کرد تا آخرین گام در مسیر اصلاح قانون چک برداشته شود.
چک الکترونیک کاربردی مشابه با چکهای سنتی دارد و همه قوانین مربوط به چکهای کاغذی شامل این نوع از چکها نیز میشود. با این تفاوت که فرآیندهای صدور، دریافت و انتقال چک الکترونیکی دقیقتر، امنتر و سریعتر از چکهای کاغذی انجام میشود.
چک الکترونیک در کدام بانک ها فعال است؟
در حال حاضر سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت خدمات چک الکترونیک را به مشتریان حقوقی خود ارائه میدهند و به زودی، بانکهای کشاورزی، ملت و آینده به جمع این سه بانک اضافه خواهند شد.
یادگیری نحوه استفاده از سامانه چکاد برای استفاده از چکهای الکترونیکی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل در این گزارش به بررسی شیوه استفاده از خدمات چک الکترونیکی پرداخته شده است.
نحوه فعالسازی چک الکترونیک
صدور چک الکترونیک مستلزم سه ابزار است. اولین ابزار یک حساب جاری با قابلیت استفاده از چک دیجیتال است. همچنین برای این کار، دسترسی به همراه بانک مربوطه و سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی (اپلیکیشن هامون) نیز الزامی است.
متقاضیان باید برای استفاده از چکهای دیجیتال، ابتدا از طریق همراه بانک خود گزینه فعال سازی چک الکترونیک را انتخاب کنند. در مرحله بعد نیز پس از ثبت امضای الکترونیکی مختص به هر شخص در اپلیکیشن هامون، خدمات چک دیجیتال در همراه بانکها برای وی فعال میشود.
درخواست صدور دسته چک الکترونیک
متقاضیان استفاده از چک الکترونیک در مرحله بعد باید از طریق همراه بانک خود برای صدور دسته چک درخواست دهند. این فرآیند با انتخاب حساب مدنظر مشتری و تعداد برگ دسته چک انجام میشود و درخواست متقاضی با استفاده از رمز عبور یکبار مصرفی که از طریق پیامک ارسال میشود، به بانک میرسد.
بانک نیز پس از انجام فرآیندهای ادارای و کنترلی لازم برای صدور دسته چکهای الکترونیک، این ابزار را در اختیار متقاضی قرار میدهد.
بررسی وضعیت چکها از طریق همراه بانک
متقاضیان در صورت نیاز میتوانند از طریق همراه بانک خود و گزینه دریافت اطلاعات دسته چک، از وضعیت برگ چکهای خود آگاه شوند. هر برگ چک به صورت یکی از چهار حالت قابل صدور، مصرف شده، باطل شده و نقد شده نمایش داده میشود.
به علاوه چکهای صادر شده در وجه هر فرد و اطلاعات هر چک نیز در همراه بانک ثبت شده و قابل مشاهده است.
نحوه صدور چک الکترونیک
هر فرد میتواند با استفاده از همراه بانک، برای صدور چک الکترونیک اقدام کند. وی باید به این منظور پس از انتخاب یکی از برگههای چک صادر نشده خود، اطلاعاتی از جمله کد ملی گیرنده چک، مبلغ آن، تاریخ سررسید و شرح صدور را وارد کند.
به علاوه چکهای الکترونیک قابل انتقال به فرد دیگری هم هستند. به طوری که فردی که چک در وجه وی صادر شده است، میتواند در همراه بانک خود و در قسمت مشاهده کارتابل و کارسازی چکهای دریافتی، چک مربوطه را به فرد دیگری منتقل کند. به این منظور باید در این قسمت کد ملی فردی که چک به وی منتقل میشود نیز وارد شود.
نقد کردن حضوری و غیرحضوری چک الکترونیک
چکهای الکترونیکی به دو صورت حضوری و غیرحضوری نقد میشوند. افرادی که تمایل دارند وجه چک را به صورت نقدی دریافت کنند باید به صورت حضوری به شعبه بانک مربوطه مراجعه کنند.
از سوی دیگر افرادی که تمایل دارند که مبلغ چک به حساب آنها واریز شود، میتوانند هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری چک خود را نقد کنند.
استفاده از چک الکترونیک چه مزایایی دارد؟
علاوه بر اینکه چکهای الکترونیک دقت، امنیت و سرعت بیشتری را برای کاربران آن فراهم میکنند بلکه مزایای دیگری نیز دارند. قابلیت رصد لحظهای، هزینه عملیاتی و کارمزدهای کمتر و همچنین امکان جایگزینی در همه معاملات، از دیگر مزیتهای استفاده از چکهای الکترونیک است.
به علاوه این چکها با ثبت اطلاعات صادرکننده چک در سامانههای مرتبط، امکان صدور چکهای بیمحل را کاهش میدهد و در نتیجه احتمال برگشت خوردن و کلاهبرداری نیز کمتر میشود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: به دنبال روش های الکترونیکی برای صدور مجوز و ارسال مدارک الکترونیکی هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از خبرنگار مهر صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در مراسم رونمایی از شبکه فراگیر قرض الحسنه موسوم به شفق گفت: یکی از موضوعات مهم در بانک مرکزی تکیه بر سامانه و فناوری بوده و نظارتهای سنتی دیگر کارایی ندارد.
صالح آبادی افزود: یکی از موارد بسیار مهم ساماندهی پایانه فروشگاهی بود که انجام شد مورد دیگر اصلاح قانون چک بود که اجرایی شد، دو هفته دیگر هم اولین چک الکترونیکی صادر خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از دغدغههای دولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است که در جایگاه علمی به آن شمولی مالی میگوئیم. از سال گذشته جلسات متعددی در شورای پول و اعتبار برگزار شده و دستورالعملهای جدیدی در این باره صادر شد.
به گفته صالح آبادی، صندوقهای قرض الحسنه کوچک ۳۵۰ میلیون تومان، صندوقهای متوسط یک میلیارد و صندوقهای بزرگ سه میلیارد تومان اعتبار داشته و به ترتیب وامهای ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون وام به مردم میدهند. به دنبال روشهای الکترونیکی برای صدور مجوز و ارسال مدارک الکترونیکی هستیم و تا دو هفته آینده نیز از چک الکترونیکی رونمایی خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار مهر موارد زیر را میتوان به عنوان ویژگیهای کلیدی و قابلیتهای سامانه یکپارچه شفق برشمرد: صدور اسناد حسابداری عملیات مرتبط با صندوق به صورت خودکار؛ تهیه انواع گزارشهای مورد نیاز؛ مدیریت اعطای انواع وام قرضالحسنه از مرحله درخواست تا تسویه وام؛ حفظ سوابق تراکنشهای مالی و غیرمالی و تاریخچه تغییرات؛ قابلیت استخراج اطلاعات در قالبهای مختلف. نظارت برخط بر عملکرد صندوقهای قرضالحسنه؛ در این رابطه مقرر است به تدریج کلیه صندوقهای قرضالحسنه به این سامانه متصل گردند و از مزایای آن استفاده کنند.